woensdag 30 januari 2013

sneeuw in de AWD

 grote zaagbek

De grote zaagbekken zitten soms in groepjes in het smalle kanaaltje. Benaderen is moeilijk want dan vliegen ze op. Maar dat gedrag kan je ook in je voordeel laten werken. Dus geduldig wachten op gepaste afstand totdat tegemoetkomende wandelaars de zaagbekken mijn kant op sturen.

 landschap

Een kijkje in het besneeuwde landschap van de Amsterdamse waterleidingduinen. Een beeld van de sfeer op deze dag.

behoedzame meerkoet

Alsof deze meerkoet heel voorzichtig het ijs op wil stappen. Maar het is duidelijk dat de meerkoet in dit wak gaat stappen.
 

Tot mijn verrassing liepen er ook koeien in het gebied. Dat leverde een oer-Hollands plaatje op.


Even uitrekken voordat ik weer verder loop.


 Sneeuwtakken

Met de sneeuw op al die kronkelende takken ontstaat een apart sfeertje. Wat was het toch heerlijk om zo door het gebied te wandelen.



Een waterral zwom schokkend met zijn hoofd naar voren schuddend over het water om aan de overkant te fourageren. Daar aangekomen liet hij zich erg slecht zien. Maar een zwemmende waterral met sneeuwvlokjes is ook niet verkeerd.

Bovenstaande foto's zijn een impressie van een winterse dag in de AWD. Eigenlijk was het niet zo koud als dat de foto's uitstralen. De volgende dag ging het immers al flink dooien en regenen. Blij dat ik deze winterse dag nog even heb kunnen meepikken.

15 opmerkingen:

Joke (Jokes Camera) zei

Wat prachtig gedaan, Jowan. Een hele mooie serie, waarvan ik de eerste het aller mooiste vind. Wat is die geweldig. Groetjes, Joke

Kees van Dommele zei

Hoi Jowan,
Zo te zien een mooie dag in de AWD. Mystiek langs het kanaal met de mist. Een bijzondere opname van de zaagbek.
Een gapende vos in de sneeuw, duidelijk een buitenkans. Rallen zijn lastig te fotograferen omdat er vaak een tak of riet hinderlijk in beeld komt. Zwemmend zie je ze wat minder vaak.
Mooie serie.
Groet, Kees

nic.b van es zei

Ha Jowan dat je genoten hebt hoef ik niet te vragen het straalt er vanaf mooi dat mistige kanaaltje geeft toch een speciale sfeeer weer en dan de vos .het is gewoon heerlijk om even langs te gaan.

Roland en Ingrid zei

De opvliegende zaagbek vind ik heel erg mooi!! Slim bedacht dat je ze iemand anders laat opvliegen. Prachtige achtergrond en mooi de beweging erin door de onscherpe vleugels en de rest scherp. Toppie! Meerkoet en gapende vos ook mooie momenten in de sneeuw. Ik moet ook nog eens naar de AWD...

advanduren zei

Geweldig mooi Jowan, je bent duidelijk op de creatieve tour, ik kan dat erg waarderen. Je foto van de vliegende zaagbek vind ik de mooiste, maar als je een vos in zo'n houding kunt fotograferen ga je volgens mij met een heel goed gevoel weer huiswaarts. De waterral tenslotte, ook heel mooi in die sneeuwbui, ik moet mijn eerste nog "schieten". Hele mooie serie.

Groeten,
Ad

Gonnie van de Schans zei

Wat een prachtige beelden Jowan. Dat dagje AWD heeft je heel mooie foto's opgeleverd. De zaagbek in de sneeuwbui is super. De takken vind ik erg mooi, net als de vos. Toch weer even een heel ander plaatje zo. Een zwemmende waterral in de sneeuw is ook uniek.
Top!
Groeten, Gonnie

Helma zei

Werkelijk een hele mooie serie van de AWD. Die eerste foto van de opvliegende zaagbek vind ik super maar ook je vos in de sneeuw is geweldig.
Wij wilde daar afgelopen zaterdag ook voor heen maar het slechte weer maakte dat we niet verder kwamen dan de polder.

Die waterral is ook een prachtplaat.
Echt hele mooie serie.

groet, Helma

Loes Belovics zei

Hoi Jowan,
wat gaaf om te fotograferen terwijl het sneeuwt, ik ben altijd bang voor mijn spullen, maar goed ingepakt moet ik dit toch eens proberen, want het geeft je foto's echt meerwaarde.
De zaagbek is voor mij de topper, prachtig hoe hij uit de sneeuwbui te voorschijn komt en mooi met de beweging in de vleugels.
Groetjes Loes

RVDaalen zei

Hallo Jowan,

Wat een topplaaten laat je hier zien. Je eerste van de vliegende Zaagbek is al super. Dan de geeuwende Vos in wintersetting is ook fraai. Een zwemmende Waterral in de sneeuw zie je inderdaad niet veel. Sterker nog nooit nooit een foto zoals deze gezien.


Complimenten voor deze serie!

Gr,

Remco

Wouter zei

Hoi Jowan,
Wat heb ik toch een spijt dat ik deze sneeuwperiode niet een keer naar de AWD ben gegaan :-(
Want wat een mooie serie heb je weer laten zien.
De vliegende zaagbek in de sneeuw is echt bijzonder, maar ook de koe aan de waterkant heeft een mooi sfeertje!

En mooi om weer eens een heel andere vos-foto te zien. Zeker zo bijzonder als jouw andere vossenfoto.
De sneeuwtakken vind ik ook erg fraai. Mooi grafisch beeld, zonder rommelig te worden. Erg knap, ik vind het altijd erg moeilijk om een goede compositie te vinden van zoiets.
En de waterral is qua foto misschien niet zo heel speciaal, maar het moment en de beleving was dat zeker wel.

Groet, Wouter

Nieske zei

Het is toch een pracht gebied...
veel te spoten altijd...
Mooie opname heb je kunnen makken, ze zien er stuk voor stuk prima uit..
een uitschieter voor mij vind ik de vos die zich uitrekt..fraaie plaat..

gr. Nieske

Gerard Schouten zei

Prachtig Jowan, vooral de Grote Zaagbek en gapende Vos springen er voor mij uit. Wat een superdag had je daar. Ook nog Houtsnippen gezien? Gr, Gerard

Peter Duijndam zei

Fraaie winter serie!

Peter

Painted by Light zei

Hoi Jowan wat een topper die eerste foto zeg. Het lijkt wel een schilderijk echt prachtig. En de vossen vind ik ook geweldig. Mooie serie weer.gr Andrea

Janny's Pictures zei

Prachtig mooie serie ik heb ervan genoten. Janny