zaterdag 9 november 2013

Speulen

 Het Speulderbos, zo'n naam nodigt uit om te gaan speulen met de camera.
(speulen = brabants voor spelen).
En met de bijzondere dansende bomen in het speulderbos  moet dat wel goedkomen. Echter ik was er nog nooit geweest en ging, na een tip van Andrea Gulickx, op pad naar het oudste bos van Nederland.
Speciaal een dag vrijaf genomen om niet teveel weekendwandelaars tegen te komen. Dat lukt heel goed. Wat ik daar voor terug kreeg was een doordeweekse file waardoor ik niet op de gewenste tijd in het bos kon starten. De zon stond al vrij hoog toen ik het bos inliep.

En er was bewolking waardoor de zon regelmatig wegviel. Wanneer de zon dan weer door de wolken prikte stond ik vaak op de verkeerde plek. Toch blijft het een mooi gezicht als de zonnenstralen door het bladerdek hun weg weer in het bos vinden.
Vooral omhoogkijkend vallen de kronkels van de beukenbomen op. Hier lig ik op mijn rug onder mijn statief foto's omhoog te maken. Maar er is niemand die zich druk maakt om de zot die daar ligt.
En dan begint het speulen. Kijken wat er allemaal mogelijk is. Sommige foto's worden niet wat ik er van verwacht en andere foto's geven een leuk effect.
Hier probeer ik helemaal iets nieuws. Nee geen photoshop, alles in een keer uit de camera.

Een hele grote fraaie paddenstoel trekt mijn aandacht. En daar heb je dan de eerste wandelaars die benieuwd zijn wat ik op de grond aan het doen ben. In een vloek en een zucht hebben die hun i-phone shot gemaakt. De alleraardigste dames laten me weer achter bij m'n zwammetje.

Teruglopend naar de auto (nog een paar kilometers verwijderd van me) valt mijn oog op een boomstronkje met geweizwammetjes. Ruim een uur heb ik me vermaakt met een vierkante decimeter aan zwammetjes. Hierboven een klassiek beeld van een gewei.

Even spelen met onscherpte.

Om tenslotte een meer abstractere versie van een geweizwam te maken. Wat een overvloed aan mogelijkheden biedt zo'n kolonie geweizwammen. Helemaal wanneer er nog de druppels van een korte regenbui op liggen.

Ja, het speulderbos nodigt uit om te speulen. Hier kom ik zeker weer een keer terug.

13 opmerkingen:

Loes Belovics zei

Nummer 5, da's echt mooi gespeuld, vind hem super!!
groeten Loes

Gonnie van de Schans zei

Zo Jowan jij hebt daar inderdaad lekker gespeuld. De sfeer van de eerste twee is heerlijk. Maar ook je experimentelere foto's zijn sfeervol. Ik heb me al vaker voorgenomen er een keer heen te gaan en dit is weer een zetje om het maar eens te gaan doen.
Groetjes, Gonnie

cobie en bas van Es zei

nou Jowan het speulen gaat jou wel heel goed af.

Annemarie Kesseling zei

Nou Jowan, speul jij maar verder en laat ons mee genieten. De 1e foto kan zo in 'n Harry Potter film. En die vage Geweizwam, helemaal top! Groetjes

advanduren zei

Hoi Jowan,

Leuk gespeuld daar in dat bos. Leuke experimenten ook, nr. 5 vind ik heel geslaagd en hoewel je bij de laatste foto niet meer zou zeggen dat het paddenstoelen zijn, vind ik het een mooi abstract schilderij.

Groeten.
Ad

Yvonne Vergouwe zei

Je hebt je kostelijk vermaakt, leuke verrassings effecten laat je zien. Maar de laatste is wel heel bijzonder geworden. Een leuk bos om ook een keer heen te gaan..

Groetjes Von

Corrie zei

Wat een leuk speelbos. Je hebt er prachtige foto's gemaakt. Ook ik vind nr. 5 heel mooi, maar foto 4 fascineert me eigenlijk nog meer. Geweldig hoe alle lijnen naar het middelpunt gaan. En mooie kleuren.
Maar foto 1 en de zwammen zijn ook mooi.
Hartelijke groet, Corrie

Lasse zei

Love those first shots !

Ghita Pluijmaekers zei

Leuke serie van een prachtig bos, de zonnestralen vind ik erg mooi, maar ook de geweizwammetjes. Het ronddraai effect vind ik wat minder, maar het spelen met onscherpte bij de paddenstoelen kan ik wel waarderen.
groetjes Ghita

Elly zei

Prachtige en heel aparte foto's. Je hebt je lekker uitgeleefd en met succes.
Mooie foto's.
Gr. Elly

Natuurfotograaf-MarcelvdKerkhof zei

Mooi Jowan, heel mooi!

groet,
Marcel

Helma zei

Dit vind ik toch echt wel een heel mooi blog Jowan.
Vooral de eerste 2 zijn prachtig met dat zonlicht. ook foto 7 vanwege de mooie geweizwam maar foto 8 is echt een topper. Prachtig gewoon.

Groet, Helma

Wouter van de Weerd zei

Bijzondere serie, met allemaal prachtige creatieve uitspattingen.
Foto's 6 en 7 zijn wat 'gewoner', maar al die anderen zijn super.
Groet, Wouter