dinsdag 24 december 2013

Oxafoss


 Oxafoss IJsland

Buiten is het nu vies en grauw. Dat inspireerde me tot het plaaten van dit blogje over de Oxafoss op IJsland. Een klein watervalletje in nationaal park Thingvellir.



Het unieke van deze plek is dat je precies tussen de eurazische en amerikaanse continentale platen kunt lopen. Dus midden door de breuklijn van de twee platen. 
Daar valt het water van de Oxafoss naar beneden. 



IJsland wordt schuin doormidden gedeeld door die breuklijn. 
Omdat de continentale platen ieder jaar uit elkaar drijven wordt IJsland ieder jaar groter !!


Maar zolang er niks engs op stapel staat te gebeuren is het geweldig interessant om tussen die twee continentale platen te lopen en te zien hoe de natuur die plek heeft ingenomen.



 Zo'n waterval biedt steeds weer een andere kijk.


De Alpensneeuwhoen waakt hier over het gebied, dus ik voelde me er heel veilig bij.

10 opmerkingen:

cobie en bas van Es zei

Het lijkt mij een hele mooie ervaring om daar zomaar te lopen wat is het daar ook weer bijzonder mooi.

Loes Belovics zei

Wat een imponerend land toch! dank voor het meegenieten dmv deze fraaie beelden.

Groet
Loes

kiekismichel zei

Geweldig Jowan, kan bijna niet wachten op de presentatie over foto mekka IJsland die je in januari geeft !

Gr Michel en succes morgen bij je expositie bij van Schijndel Anteak in Beek en Donk !

Yvonne Vergouwe zei

Het blijft een mooi land, prachtige foto's kunnen maken.

Groetjes Von

Gonnie van de Schans zei

Mm, is het weer er zoals hier dan toch maar liever niet ;-)
Prachtig. Het valt me op dat je ondanks het "lege" landschap zoveel soorten vogels hebt gezien.
Groeten en hopelijk veel bezoekers vandaag,
Gonnie

Ghita Pluijmaekers zei

Wat een mooie foto's van het Ijslandse natuurgeweld. Ook nog twee mooie vogeltjes die ik niet ken. Lijkt me een indrukwekkend land.
groetjes Ghita

Kees van Dommele zei

Prachtige platen van een bijzonder land. Het nodigt uit tot een bezoek.
Prettige jaarwisseling en de beste wensen voor 2014.
Groet, Kees

advanduren zei

Kreeg een foutmelding, maar mijn reactie kwam op het volgende neer: prachtige serie, Jowan die mooi aansluit op de presentatie die je onlangs hield ij de VNFE. Koperwiek en alpensneeuwhoen staan er prima op in hun biotoop.

Groeten,
Ad

René Vos zei

Elke foto straalt een mooi sfeer uit. Ben helaas nog nooit op IJsland geweest, maar vooral het mooie licht valt me op in deze serie.

Gr. René

Gerard Schouten zei

Gave terugblik!