woensdag 1 januari 2014

2013 terugblik


Een leuke traditie onder een aantal fotobloggers is om de mooiste foto's van het afgelopen jaar , per maand, te laten zien. 
Daar ging ik dus volop mee aan de slag. Het eindresultaat viel me eerlijk gezegd tegen. Er zaten enkele magere maanden en enkele topmaanden tussen. Dus af en toe uit armoede kiezen tussen een tiental mindere foto's terwijl ik in andere maanden moest kiezen uit honderden mooiere. Sterker nog, in juni moest ik kiezen uit ruim 6500 foto's. Dat was mijn trip naar IJsland. Veel fijne momenten heb ik daar mogen beleven en het was bijna overal mooi en indrukwekkend. Terwijl ik eigenlijk bar weinig van IJsland op mijn blog heb laten zien. Vandaar dat ik heb besloten om mijn compilatie van 2013 volledig te wijden aan IJsland. 


Intussen heb ik wel ontdekt dat ik er van houd om wat abstracter naar de natuur te kijken. Het is een uitdaging om een middenweg te vinden tussen volledige abstractie en totale herkenbaarheid van het onderwerp. Door de horizon hier volledig buiten beeld te laten ontstond een aantrekkelijker grafisch beeld.


Watervallen in de verte. Dit zie je dus gewoon vanuit de auto, op weg naar je volgende bestemming. Hee dat is toevallig, die waterval is onze volgende bestemming. Dat je iets ziet vanuit de auto wil niet zeggen dat er vanuit de auto wordt gefotografeerd en zeker niet door autoruiten. Nee, we "moesten" onderweg nogal eens stoppen om opnieuw een bijzonder landschap te fotograferen.  


Bij deze zwanen werd wel vanuit een open autoraam gefotografeerd. Wellicht mijn geluk dat ze daarom zo dicht voor me langs vlogen. 


 Tis toch net Mordor..

 Kleine jagers geven een vliegshow weg.


 Een deel van de zeer bijzondere Hengifoss, een aanrader!

 Tussen de ontelbare muggen aan de waterkant wachten tot de harlekijneend passeert.


Hier is nog echt vulkanische activiteit. Je voelt de hitte uit de spelonken omhoog komen. Welke oerkrachten  zijn hier onder mijn voeten actief?


 Begin juni ligt er nog best wel wat sneeuw op de toppen van de bergen. Later in juni zie je dit steeds minder.





 Noordse sternen sommeren je te vertrekken uit hun gebied door in je hoofd te pikken. 
Houd de camera dus boven je hoofd. Dan is dat het hoogste punt.
Oh ja, neem dan meteen een paar foto's.


 Iemand trek in een lekker visje?


De zwarte zeekoet. 


 En de "gewone" zeekoet, op de koffie bij zijn buurvrouw.
Wie is die gast die ons ligt te bespioneren?

Papegaaiduiker houdt oogje in het zeil. 


Een ongekend aantal diverse landschappen is IJsland rijk. 


 Oude gestolde lava waar al tig jaar mos overheen groeit.


Zelden hadden we regen. Met zulke panorama's vind ik regen niet zo erg. 


 Vaak klaart het binnen afzienbare tijd gewoon weer op.

Zo dit was mijn kijkje op het afgelopen jaar. Nog steeds ben ik niet helemaal klaar met het doorlopen van de gemaakte foto's. Soms duikt er weer een fraai vergeten beeld op. Het was een topvakantie die moeilijk is te evenaren. Maar dat ga ik toch ooit proberen.

Iedereen een heel goed en inspirerend jaar toegewenst!

19 opmerkingen:

Frans Batenburg zei

Jowan wat een prachtig land is het Ijsland. Het rauwe kantje van het landschap heel mooi in beeld gebracht. Genieten om daar foto's te mogen maken. Wordt nog een hele klus om als uit te zoeken en te selecteren, maar lijkt me geen straf om dat te doen.

gr Frans

Loes Belovics zei

Hoi Jowan, je had idd nog veel te weinig van dit bijzondere land laten zien, dus ik vind het een uitermate goed idee om je eindejaarsblog geheel aan IJsland te wijden, want oh wat is dit indrukwekkend! Ik zit met volle teugen te genieten van het land en van jouw mooie fotowerk in intussen droom ik er van om eens in je voetsporen te treden, lijkt me machtig....
De allerbeste wensen voor 2014 en groeten,
Loes

Ghita Pluijmaekers zei

Een hele mooie serie van een toch wel indrukwekkend land, wat een landschappen. Leuk de foto van de zeekoet en de papegaaiduiker, ook de close up van de papegaaiduiker is leuk.
Originele eindejaarsblog met prachtige foto's.
groetjes Ghita

cobie en bas van Es zei

Jowan, wat heerlijk dat je dit alsnog laat zien wat een avontuur moet dat zijn geweest met mooie indrukken.de allerbeste wensen voor weer een prachtig fotojaar.

ceesvg zei

Prachtig overzicht met wel hele mooie momenten.

Gr Cees

Kees van Dommele zei

Hoi Jowan,

Een heel goed idee om meer van het land te laten zien. De natuur is spectaculair, de dierenwereld boeiend.
Je hebt een tipje van de sluier opgelicht.
Veel geluk in 2014!
Groet, Kees

Elly zei

Aan je foto's is te zien dat je in IJsland genoten hebt. Wat een prachtige afwisseling laat je hier zien. Ik ben er een paar jaar geleden geweest en ik kan helemaal begrijpen hoe geweldig je het vond.
Prachtige foto's.
De beste wensen voor het komende jaar Jowan.
Gr. Elly

Ben van den Broek zei

Hallo Jowan, Ik kan me heel goed voorstellen dat IJsland een hoogtepunt was van het afgelopen jaar. Mooie serie.
De beste wensen voor het komende jaar.
Gr. Ben

kiekismichel zei

Denk dat 2013 te snel voorbij was voor je en een blog van IJsland er nog bij moest.
Het was idd je hoogtepunt maar je doet er wel je andere beelden mee tekort om er niet toch een traditioneel blogje aan te weiden.
Wat IJsland betreft, ben ik heel benieuwd naar je presentatie want wat zitten hier al heel mooie beelden tussen, super !

Voor 2014 hoop ik dat wensen verder in vervulling gaan, want je bolletje zit er nog vol mee succes !!!

René Vos zei

Mooi dat je deze beelden nog even voor het voetlicht brengt! Echt een fotografisch droomland dat IJsland. De kans dat ik er ooit zal komen lijken me klein, maar daarom geniet ik des te meer van je foto's.

Hopelijk biedt 2014 ook weer zo'n hoogtepunt voor je

Joke (Jokes Camera) zei

Wat moet dat een prachtige reis geweest zijn, Jowan. Ik geniet al zo van dit overzicht. Fantastische foto's. Foto 12 vind ik helemaal een TOPPER. Overigens nog de beste wensen voor 2014. Dat het maar een mooi jaar mag worden. Groetjes, Joke

Robert Wagter zei

Hoi Jowan,

Wat een hoogtepunt is dat IJsland zeg! De ene foto nog mooier dan de ander. Als vogelliefhebber is mijn favoriet die van de zwanen in vlucht; heel speciaal zo met dit landschap als achtergrond.

Ik wens je een goed 2014.

Gr.
Robert

advanduren zei

Hoi Jowan,

Ik kan me voorstellen dat dit het hoogtepunt van het jaar voor je was.
Nadat ik op de fotoclub al je mooie presentatie heb bewonderd voegen deze beelden nog veel toe aan je IJslansbeleving. Ik hoop deze reis ook ooit nog eens te maken, jouw blog en presentatie heeft me geïnspireerd om daar niet te lang mee te wachten.
Een gezond en gelukkig 2014 met veel mooie natuurmomenten al zal het niet meevallen om IJsland te overtreffen.

Groetjes,
Ad

Corrie zei

Hoi Jowan,
wat een prachtige serie is dit weer, van een fascinerende, heel andere wereld. Van mij mag je nog heel wat foto's hiervan "vinden"; ik kom ze graag op je blog bekijken.

Ik wens je een heel goed (foto-) jaar.
Hartelijke groet, Corrie

Gonnie van de Schans zei

Hoi Jowan,
Ik denk dat ik hier de enige ben die je prachtige presentatie al gezien heeft en ik kijk bewonderend naar je foto's want ik denk dat weer nieuwe/andere beelden zijn.
Een magnifiek land waar ik graag eens heen zal gaan. Jij hebt er bijzondere foto's gemaakt. Complimenten.
Groeten, Gonnie

Natuurfotograaf-MarcelvdKerkhof zei

Hallo Jowan,

Ook ik heb net als Gonnie al mogen genieten van je schitterende presentatie van IJsland en ook hier zet je weer een hele mooie serie neer!
Het is voor mij, net zoals voor vele denk ik een droomlocatie om een keer heen te gaan.

groet,
Marcel

Dick Vermeij zei

Wat jammer dat ik vliegangst heb...maar gelukkig hebben we jouw foto's! Mooi overzicht.
Groet, Dick

Janny's Pictures zei

Leuke serie ik heb met plezier de mooie foto's teruggekeken. De beste wensen en groetjes. Janny

Helma zei

Kennelijk heb ik dit blog gemist want ik zie hier echt prachige natuur voorbij komen.
Werkelijk prachtige platen van een land waar ik nog nooit geweest ben. Klasse!

Grotjes, Helma