zondag 20 april 2014

dag koekoek

  Dagkoekoeksbloemen

Altijd weer leuk om een berm vol dagkoekoeksbloemen te vinden.

Wie goed kijkt ziet af en toe een bezoeker. 

 Waarom heten deze bloemen eigenlijk dagkoekoeksbloemen.
Is het omdat ze tegelijk bloeien met de eerste koekoek die je kan horen?

 Deels is dat waar. De naam komt ook van de bloeiwijze van de plant.
Overdag staan de bloemen open,  in tegenstelling tot de avondkoekoeksbloem, die zijn bloemen pas opent wanneer de duisternis invalt.
 Dan bestaan er ook nog "echte koekoeksbloemen" die een bloeiwijze in kroonvorm hebben.
de koekoeksbloemen houden van wat vochtigere gronden. Waarbij de "echte koekoeksbloem" vooral vochtige weides en moerassen opzoekt. Deze reportage gaat alleen over de dagkoekoeksbloem die je van veel verschillende invalshoeken kunt fotograferen.
Zo ben je heerlijk een ochtendje bezig in het veld. 


7 opmerkingen:

cobie en bas van Es zei

Een heerlijke Paasserie

Natuurfotograaf-MarcelvdKerkhof zei

Heel mooi vastgelegd deze prachtige soort!
De vierde is mijn favoriet.

groet,
Marcel

advanduren zei

Leuke serie van de diverse koekoeksbloemen Jowan, ik vind nr. 1 wel een mooi schilderij.

Groeten,
Ad

René Vos zei

Mooie serie Jowan. Vooral nummer 3 spreekt me erg aan.

Gr. René

Loes Belovics zei

Mooi licht, zachte kleuren, je hebt er weer wat moois van gemaakt.
Heerlijke beelden.

gr. Loes

kiekismichel zei

Hoi Jowan

De derde is voor mij ook de mooiste, knap hoe je het telkens weer voor mekaar krijgt met die bloemen !

Gr Michel

Ghita Pluijmaekers zei

Mooie serie en leuke info (wist ik niet waar de naam vandaan komt). De foto met de bezoeker op de bloem vind ik de allermooiste.
groetjes Ghita