vrijdag 6 juni 2014

Lesbos 2

Boerenzwaluw

Hou je van vogels, dan is Lesbos een absolute aanrader van half april tot half mei.
Veel vogels trekken van Afrika naar Eurazie en gebruiken Lesbos als springplank naar het continent. Behalve veel bijzondere soorten kan je dus ook gewoon "onze" boerenzwaluw aantreffen.

Ook de kemphanen komen hier even op krachten.

De steltkluten broeden ook op Lesbos en zijn vrij goed benaderbaar bij de zoutpannen van Kalloni.

Wanneer je eenmaal het deuntje van de zwartkopgors kent , hoor je ze overal zingen. Tenminste, als ze al terug zijn uit Afrika.

Een groenling op de distels, altijd een genot om naar te kijken.

In mijn vakantie op lesbos heb ik meer zwarte ooievaars gezien dan witte. Al tref je ze soms dichtbij, het blijven vrij schuwe vogels.

Ooievaar, de gewone witte versie. Zoek de 7 verschillen.

Grauwe vliegenvanger. Gewoon in de tuin van ons appartement.

Vanuit diezelfde tuin zien we ook een gaai zitten op een draad. Zie de zwarte kuif, een verschil met de west-europese versie.

Je dag kan al helemaal niet stuk met een nest middelste bonte spechten. Hier betrekken ze een dubbel appartement. Het nest heeft twee toegangen. Soms zag ik een specht er onder inkruipen om er later weer vanuit het bovenste gat uit weg te vliegen.

Een hagedis kwam nieuwsgierig kijken naar de fotografen die meer oog hadden voor de middelste bonte specht dan voor hem.
De dagindeling was leuk maar slopend. 's morgens om 06:15 opstaan en dan tot ±10:00 uur fotograferen. Daarna een stevig ontbijt met eieren, spek en koffie in het appartement. Vervolgens van 12:00 uur tot zonsondergang in touw. Met altijd een heerlijke koffiestop ergens in het veld gemaakt op een camping koffiepruttelsetje. Om de dag helemaal goed af te sluiten zochten we een gezellig lokaal restaurantje op voor een diner in griekse stijl.
Zo was dat echt genieten iedere dag.


Het licht verdwijnt snel achter de bergen. Tijd om een restaurant op te zoeken.

5 opmerkingen:

cobie en bas van Es zei

wat een prachtige serie met een geweldig mooi verhaal van een heerlijke plek.dat het genieten was,straalt er vanaf.

advanduren zei

Hoi Jowan,

Na jouw IJslandreis is dit ook weer een tripje om je vingers bij af te likken, een van de Europese hotspots op vogelgebied. Staat bij mij ook hoog op het verlanglijstje. Zonder de overige foto's te kort te willen doen spannen voor mij de zwartkopgors en de middelste bonte spechten wel de kroon. Kan me voorstellen dat je even wat minder aandacht had voor die hagedis. Laagjes in landschappen zijn ook erg mooi.
Expositie van IVN was prachtig.

Groeten,
Ad

Loes Belovics zei

Hé wat leuk dat jij ook zo'n spechtenflat hebt gezien!
Ik ben ooit eens voor een strandvakantie naar Lesbos geweest, en ik zie nu dat ik toen veel gemist heb, moest het maar eens overdoen ;-)
Fraaie en scherpe beelden van al die mooie vogels, maar ook het laagjeslandschap vind ik erg mooi.
Groeten Loes

Gonnie van de Schans zei

Lange dagen, lijkt me inderdaad een uitputtingsslag als ik dit zo lees. Je wilt natuurlijk niets missen.
Maar die twee landschapsfoto's zijn wel erg mooi en de moeite waard.
Groeten, Gonnie

Joost B zei

Mooie serie, en leuk verhaal. Gelukkig zijn er nog genoeg vogels te zien en te fotograferen. In de vergroting zijn ze prachtig te zien.