vrijdag 27 juni 2014

Workshopje


Al enkele jaren ben ik een fan van de foto's van Andrea Gulickx. Vorig jaar is ze begonnen met workshops  en het leek me een goed idee om mezelf eens te verrassen en zo'n dag mee te maken. Je bent immers nooit te oud om te leren.
Heel enthousiast brengt ze de stof over en ondersteunt dat met veel voorbeelden in een presentatie. De beelden alleen al zijn de moeite waard. Je vergeet bijna te luisteren.



Na het theoriegedeelte en een heerlijke lunch worden we met ons zessen losgelaten rondom de smidse. Het valt me heel zwaar om een geschikt onderwerp te vinden. Door de warme winter is veel al uitgebloeid op 20 juni. Een bloemetje dicht bij de grond trekt mijn aandacht en ik moet praktisch met mijn hoofd in de grond om het van onderen uit te kunnen fotograferen. Door het spelen met het scherptepunt ontstaat een beeld waar slechts het uiterste puntje van het bloemetje scherp is. Bijna onzichtbaar op de foto. Maar deze spreekt me het meeste aan en ik druk af.



In het volle licht staat de gele kamille maar dat lossen we op met een wit parapluutje. Nu bijten de kleuren niet meer uit.



Een hele lastige opdracht om een foto te maken in deze superdrukke akkerrand. Continue spelend met scherpte en onscherpte. De aanwakkerende wind maakt het nog uitdagender. Andrea loopt rond en geeft haar visie en tips aan iedereen die ze ontvangen wil.
Die worden dankbaar in ontvangst genomen.




Welke boom het was ben ik vergeten, maar er hingen zo'n leuke slierten in. Een fotogenieke spin wilde niet meewerken en vertrok met lange poten snel uit beeld. Maar toen viel mijn oog op deze pluisjes.


Tenslotte naar een ommuurde botanische tuin met een heerlijke varieteit aan bloemen. Al snel raakte ik verslaafd aan deze bloemen en kwam er eigenlijk niet van weg.




Wanneer je zo lang met een bloemetje bezig bent wil er ook nog wel eens een insekt langskomen.





Voordat je het weet is een geweldige en leerzame dag weer voorbij. 
Dit is een aanrader voor macrofotografen die van sfeer in hun foto's houden!





9 opmerkingen:

Loes Belovics zei

Je maakte al prachtige sfeerbeelden, maar zo te zien was deze workshop toch nog wel aan jou besteed.
Nummer twee vind ik de topper van deze serie.

groet Loes

ps
Pech dat het niet lukte met het wijwater ;-)

Jolette zei

Je hebt je dag goed gebruikt Jowan!
Leuk om je daar ontmoet te hebben!
Je foto's zijn schitterend!
Ik ga voor foto 1....
Zo mooi hoe die bloem uit dat vage omhoog rijst, met dat heldere steeltje en die meeldraadjes!
Prachtig!

Fijn weekend,

Jolette

Jeany zei

Je openingsfoto is een echte binnenkomer, wauw Jowan. Geweldif! En hoe meer ik kijk en bewonder hoe meer ik onder de indruk kom. Echt geweldig, kiezen is moeilijk maar ik ga met Jolette mee, foto een..... De binnenkomer wordt een thuiskomer ;))
Fijn weekend.

Wouter van de Weerd zei

Ook ik ben fan van de foto's van Andrea, dus leuk jouw ervaringen en foto's van deze workshop te zien.

Je hebt een prachtige serie gemaakt, waarbij ik vooral 1, 5, 6, 7 en 8 erg fraai vind geworden!
(en daar zie je de invloed van Andrea volgens mij ook het best ;-) )

Groetjes, Wouter

cobie en bas van Es zei

Dit is toch wel heel moi Jowan je hebt er niet alleen veel van opgestoken maar je hebt er dan ook ontzettend veel plezier in.

Painted by Light zei

Ik vond het super leuk dat je erbij was Jowan en je eindelijk eens te ontmoeten. En je maakte al prachtige beelden en je blijft jezelf overtreffen super om te zien. Ook dit is weer een prachtige serie. Waarin echt je eigen handschrift met gedurfde onscherpte is te zien. Fantastisch. groetjes Andrea

Ghita Pluijmaekers zei

Hoi Jowan,
Wat leuk dat je ook de workshop bij Andrea hebt gevolgd,met prachtige resultaten! ik vind de eerste foto al erg mooi, maar vooral 7 en 8 met die mooie onscherpte en herhaling in de achtergrond. Jij hebt duidelijk meer uit de bloemen in de botanische tuin kunnen halen dan ik. Ik liep daar echt een beetje te zoeken. Maar de nuttige tips nemen we mee en gaan we lekker mee verder spelen.
groetjes Ghita

René Vos zei

Ik ken Andrea en haar foto's niet, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen als ik je foto's zie. Een mooie sfeervolle serie, waarbij foto 1, 3 en 6 mij het meest aanspreken.

Gr. René

advanduren zei

IK weet niet of de eerste foto degene is waar je zoveel moeite voor moest doen Jowan, maar dat vind ik wel de mooiste.

Groeten,
Ad