donderdag 7 augustus 2014

Over koetjes en kalfjes


Vanmorgen weer vroeg uit de veren maar de wolkenhemel met de zonsopkomst stelde me iets teleur. De grondmist was ook niet om over naar huis te schrijven op de heide. Omdat ik al tassen vol heb van heidefoto's wilde ik het gebied eens laten zien met de dieren die men hier inzet om de heide te beheersen. Het gebied ligt in het Brabantsche land nabij Sint Anthonis en is afwisselend open grasland, heide en gevarieerd bos. Er liggen zelfs nog enkele kleine zandverstuivingen. Een prachtige omgeving voor een wandelingetje of fietstocht.

Al doende met de schotse hooglanders hoorde ik ineens iets achter me. Komt er een stier aangelopen met vervaarlijk uitziende horens en staat op onaangename korte afstand mij te observeren.



Ik weet dat ik nooit tussen kalveren en een moederdier mag gaan instaan maar deze heer kwam mij opzoeken. Dus hoopte ik dat de stier mij met rust zou laten. Toch keek ik even om of er niet een boom in de buurt was waar ik snel achter kon gaan staan in het geval dat .....
Maar de stier maakte een hele rustige indruk en ik verroerde ook geen vin.

Na een tijdje blikken naar elkaar te hebben uitgewisseld kuierde de stier verder naar de rest van de kudde. De zon warmde het veld goed op en ik zag het beetje ochtendmist al snel verdampen op de open vlakte. 

Iets verder weg, op de heide, stond een groep schapen. Die moesten natuurlijk ook op een groepsfoto om de sessie compleet te maken. 
Ze keken me allemaal schaapachtig aan..... en wisten kennelijk niet wat ze met me aan moesten. Na de groepsfoto viel de groep langzaam uit elkaar dus vervolgde ik mijn ronde over de paarse heide.

Op een gegeven moment zag ik dat er meer wandelaars en ook fietsers verschenen.  Rond 10:00 uur, toen ik er al ruim 4 uur op had zitten was het tijd om te gaan en voor mijn eerste bakske koffie.

4 opmerkingen:

Jeany zei

Prachtige foto's, vooral die ' groepsfoto' van de koeien, stier, zou zo in een natuur blad thuis horen, echt machtig mooie foto's.

Loes Belovics zei

Je eerste foto spreekt me het meeste aan, maar van mij mag het contrast wat minder voor een wat zachtere sfeer.
De schaapjes zijn trouwens ook prachtig.
Groetjes Loes

cobie en bas van Es zei

Wat een prachtige omgeving om te gaan fotograferen en ja op z,on stier reken je dan niet, maar alles is gelukkig goed afgelopen.en je hebt er toch een mooie serie aan overgehouden.

Gonnie van de Schans zei

Je hebt wel een prachtig gebied ontdekt. Of je gaat er op de juiste momenten heen :-)
Van deze serie spreekt de eerste me het meeste aan. Mooie sfeer. Misschien iets minder blad bovenin?
Toch spannend zo'n ontmoeting met de stier.
Groeten, Gonnie