dinsdag 26 augustus 2014

staat hij alweer op de hei?


Jawel, hij is alweer naar de hei geweest. Al is het duidelijk een aflopende zaak nu. Ik zie de onderkant van de heidestruiken al verdorren. Maar niet getreurd, kijk eens goed naar het totaalplaatje en je waant je in een volledig paarse zee.


Nu was ik in de ochtend al op pad geweest voor een inktviszwam. Toen in de avond de wolken mij aanstaarden van "kom je nog naar de hei" moest ik gewoon gaan. In het begin speelde ik nog wat met uitlopers van de jeneverbes. Wat me een goed idee leek maar niet volledig uit de verf kwam.


Er ontwikkelde een hele interessante wolkenpartij en ik moest beslissen waar ik ging staan. Een metertje naar links of naar rechts. Het maakt enorm uit voor een foto. Daarbij zijn er ook nog eens landschaps-elementen die ik liever niet in beeld heb. Landschapsfotografie lijkt een statisch proces maar dat is niet helemaal waar. In sommige situaties probeer ik continue te anticiperen op de wolkenluchten en het licht. Dan is het even flink de focus houden en af en toe snel van positie wisselen.


Een probeersel met een boom


Toen het licht bijna was verdwenen herinnerde ik me een paar afgestorven jeneverbes-stronken die hier ergens moesten staan. Een nieuw projectje werd spontaan geboren. Thuis besloot ik deze om te zetten naar zwart-wit. Vind ik wel wat toevoegen aan de  dramatiek van de setting.

Is de heide-verslaving al ten einde?  Je weet het nooit. Blijf dit blog volgen en je komt er vanzelf achter.

13 opmerkingen:

Lasse zei

Spectacular !

Jeany zei

Nou Jowan, eeeeeeen heeeeeeeel klein beetje jaloers ben ik wel, ;)) maar dat gaat goedkomen, ik heb hier ook een mooi stuk ontdekt waar ik heen kan gaan.
Maar wat zijn je foto's weer prachtig, die dramatisch mooie zwart wit, geweldig. Het mooist vind ik toch de bovenste twee, bohhh. Prachtig!!!!

cobie en bas van Es zei

Nee Johan van die verslaving kom je nooit meer af die kan heel diep zitten de enige manier om er vanaf te komen is helaas heel veel terug gaan en ontdekken hoe het zo ver heeft kunnen komen, maar alle gekheid het is weer hele bijzondere grote klasse.

Ellen Denkers zei

Prachtige kleuren dat paars. mijn foto 1 heeft mijn voorkeur maar ze zijn allemaal mooi!. Lees dat de hei zijn beste tijd heeft gehad, dus moet ik er gauw deze week nog even heen dan :)

Natuurfotograaf-MarcelvdKerkhof zei

Blijft mooi Jowan !

Roos zei

Prachtige foto's Jowan.
Zoals je ziet ben ik een volger geworden. De foto's in je Blog spreken mij zeer aan.

Loes Belovics zei

Leuk aan het experimenteren geweest met de jeneverbes. De eerste foto met die uitloper heeft het voor mij niet, de uitloper ervaar ik als een stoorzender. De laatste in zwart/wit heeft echter wel wat met die dramatische lucht, de foto kan volgens mij nog best wat contrast erbij hebben.
De overige foto's zijn gewoon weer een lust voor het oog.

groet
Loes

Rianne van der Waals zei

Prachtige foto's, super!!!

Gonnie van de Schans zei

Leuke verslaving heb je Jowan.
Ik vind het nog lastig om een mooie plek te vinden waar je de indruk krijgt dat de hei onmetelijk uitgestrekt paars is. Jouw 2e foto heeft dat wel, maar daar vind ik de stronk uit de hoek niet echt fraai. De opbouw van 1, 3 en 4 vind ik veel fijner.Prachtige beelden zijn dat.
Het experiment kan nog uitgroeien.
Nu zijn lucht, hei en voorgrond te veel van dezelfde kleur grijs.Maar leuk idee.
groeten, Gonnie

Kees van Dommele zei

Foto 1,3 en 4 vind ik heel mooi. De tweede spreekt mij minder aan. De laatste kan ook volgens mij nog iets meer contrast hebben. Hoe dan ook, knappe serie.
Groet, Kees

advanduren zei

Afgelopen donderdag heb je op de fotoclub al wat reacties gekregen Jowan, ik vind hier nr. 3 een hele mooie. Zoals je al aangeeft is het geen gemakkelijke vorm van fotografie, maar jij begint het steeds beter onder de knie te krijgen.

Groeten,
Ad

René Vos zei

Prachtige beelden Jowan! Er zijn ergere verslavingen. En van deze kunnen wij ook nog meegenieten.

Gr. René

Ghita Pluijmaekers zei

Prachtige heide foto's, met mooie luchten. De zwartwit foto vind ik zeker mooi, heeft iets dramatisch. Ik heb het zelf laatst ook geprobeerd om een paar landschaps foto's in Z/w om te zetten, ziet er ineens toch heel anders uit.
groetjes Ghita