zondag 10 augustus 2014

The return of the heather


Het is nu officieel.
Ik ben verslaafd aan heide. Doordeweekse avonden, 's weekends in de morgen, wanneer ik de mogelijkheid zie ga ik even naar boswachterij st Anthonis in het brabantse land. 


Hoofddoel is landschappen fotograferen, al is de macrolens nooit ver weg. Deze heidelibel heb ik door een opening in de heide gefotografeerd om de zachte sfeer rondom te creeeren.




Na al die bezoekjes aan de heide viel op een avond alles samen en lukte het om een zonsondergang te fotograferen zoals ik die voor ogen had. Vaak werken de wolken niet mee, gelukkig was dat nu wel het geval. Een heel mooi strijklicht viel over de heide om het die aparte sfeer mee te geven.


Dat het weer kan omslaan weten we in Nederland. Dat betekent niet dat je thuis moet blijven als er dreigende wolken in de lucht hangen. Luchten bepalen ook voor een groot deel de landschapsfoto. Zolang er iets te beleven is in de lucht maakt het je foto interessanter. Voor mijn gevoel worden de stroken heide nu gespiegeld in de rijen wolken in de lucht. Ze versterken elkaar als het ware en dat maakt de foto beter.



Een uur later breekt de zon een beetje door en krijgen de foto's een heel ander karakter.
Schapen zijn een belangrijk onderdeel in het beheer van de heide. Daarom zet ik ze graag ook even in het licht.

Behoedzaam nader ik de kudde schapen omdat ik met een groothoek de groepsfoto wil maken. De zon werkt nu perfect mee en belicht de schaapjes vanaf  de zijkant. 
Grote kans dat ik binnenkort weer even langs ga. Dat krijg je met een verslaving.

8 opmerkingen:

cobie en bas van Es zei

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je hier verslaafd aan raakt maar wat een geweldig mooie momenten laat je hier zien je zou hier wel lyrisch van worden.

Jeany zei

Nou, ik krijg er niet genoeg van hoor! Die eerste landschaps foto...GEWELDIG! Gelukkig heb ik inmiddels twee heides in ons gebied gevonden... Nu nog een gek die mee gaat 😉

Loes Belovics zei

Een verslaving die geen kwaad kan, ga nog maar niet naar de Jellinek;-)

Hoe vaker je in zo'n gebied komt, hoe beter je de mogelijkheden ziet.
Ik moet daar maar eens een voorbeeld aan nemen, ben op zoek naar geschikte plekjes, maar nog niet gevonden.

Je foto nr 3 zag ik al op Fb en NP en vind ik schitterend! Maar nu lijkt hij minder ingetogen. Heb even vergeleken met Nederpix, vooral rond en achter de boom heb je nu veel meer licht, althans, daar valt het op. Dit is volgens mij een andere bewerking en in mijn ogen minder mooi.
Niettemin beb ik best wel jaloers op jouw heidefoto's, ik heb op dat gebied nog een hoop te leren.
Ook de laatste met de schapen is top!

Groeten Loes

Dick Vermeij zei

Naar zulke heideplaatjes kijken vind ik geen straf, hoor! ga maar lekker door met je verslaving ;-)
Groet, Dick

Corrie zei

Beste Jowan,
Het lijkt me een verslaving die je een fikse portie gezonde buitenlucht oplevert, en vooral ook beeldschone foto's.
Wat is dit allemaal móóóói.
Voorlopig maar vooral van genieten, zou ik denken.
Hartelijke groet, Corrie

Gonnie van de Schans zei

Prachtig Jowan. Je kunt aan het niveau van de foto's zien dat je je hierin helemaal vastbijt. Door verschillende keren terug te gaan worden de foto's beter. Ze zijn goed!
Groeten, Gonnie

Helma zei

Ww... dit is echt gaaf om te zien.
Prachtig weergegeven op werkelijk schitterende manieren en compo's.
Hier kan ik ook niet kiezen welke ik nou mooier vind want dat zijn ze nl allemaal!
Mijn complimenten.

Groet, Helma

René Vos zei

Prachtige beelden schotel je ons hier voor. Genieten! Van mij mag je hier nog wel even mee door gaan.

Gr. René