dinsdag 30 september 2014

Misty morning




De bronst van de edelherten is ieder jaar weer een geweldig spektakel. Vooral 's morgens vroeg is het een bijzonder fenomeen. Rond zonsopkomst hoor je de edelherten burlen. Een indringend diep geluid weergalmt over de vlakte maar je ziet nog niets. Dat gold speciaal voor afgelopen weekend want op zaterdag werd ik getrakteerd op een dikke pak mist.
De bovenste foto is al veel later genomen toen de zon door de mist probeerde te prikken. Twee blauwe reigers vliegen langszij om gedag te zeggen tegen hun buurman.



Wanneer er nog geen edelherten te zien zijn kan ik het toch niet laten om alvast wat te oefenen met de bomen in het landschap.



Er doemt al een gewei op in de mist. Spannend.....


 Langzaam ontwaar ik ook verschillende hindes in de mist.



Na eerst een hele periode precies achter twee bomen te hebben geburld was dit mannetje toch wel genegen om daarna precies in de opening te gaan staan voor de fotograaf.


Niet alle herten hoef je van veraf te observeren. Deze keer had ik het geluk dat er eentje dichtbij uit de mist trad.


Nog even een afscheidsburl er tegenaan gooien.



The belling of the red deer is a magnificent spectacle, every year again. Especially in the early morning when the belling starts in the darkness. Without even seeing a single red deer you can enjoy the deep sound and totally connect with nature. As the sun slowly rises  the first antlers arise above the mist. At a certain time I was taken by surprise when a big male deer appeared out of the mist. This was a morning to remember for a long time.

7 opmerkingen:

Gonnie van de Schans zei

Knap werk Jowan om zulke andere platen van de edelhertenbronst te maken. Chapeau!
groeten, Gonnie

bas van Es zei

Het is normaal al een spektakel maar de mist geeft er toch wel een hele speciale dimensie aan.

Loes Belovics zei

De laatste drie genieten mijn voorkeur,
originele en krachtige platen, complimenten!
Groeten Loes

Ellen Denkers zei

Prachtige platen, het vroeg uit je bed komen waard. nr, 6 en 7 zijn mijn favorieten.

advanduren zei

Een hele andere benadering van edelhertenfotografie, afwijkend maar erg mooi Jowan, ik vind de eerste, maar ook de zwart/wit omzetting heel geslaagd, maar de mooiste vind ik nr. 6, prachtplaat. Nr. 2 kan mij niet zo bekoren.

Groeten,
Ad

René Vos zei

Deze platen zie ik liever dan de geijkte platen. Hoewel die ook wel mooi kunnen zijn hoor. Maar dit spreekt me dan toch net iets meer aan.
De mistige omstandigheden zorgen voor veel sfeer en daar heb je prachtig gebruik van gemaakt.

Gr. René

Ronald Kamphuis zei

Geweldige sfeer heb je hier vastgelegt! Top om mee te maken en dat dicht bij huis!