zondag 14 september 2014

Norge - Noorwegen


Begin september ben ik een weekje naar Noorwegen gegaan.  Op Oslo Gardermoen geland en toen nog een paar uur met de trein gereisd. Ik was in de gelukkige omstandigheid om daar allerhartelijkst door familie te worden ontvangen en er te mogen logeren.
Wat moet je dan fotograferen wanneer je volledig onbekend bent met de omgeving? Het eerste meer dat ik tegenkwam mocht de spits afbijten. Die heten trouwens bijna allemaal huppeldepupvatnet.



Terug op het logeeradres zie ik de zon schitterend door de rode bessenstruik in de tuin schijnen. Omdat het avondeten nog even op zich laat wachten duik ik er met de macrolens vol in. Die rode glorie die ik overduidelijk zie laat zich nog niet zo eenvoudig vastleggen. 



Tijdens de ondergaande zon werd ik gelokt door deze herfstkleuren. Een van de redenen waarom ik naar Noorwegen was gegaan. 



Omdat het bos tijdens de avond interessante zaken opleverde , besloot ik de volgende ochtend wat meer van die omgeving te verkennen. De struktuur van deze paardestaarten en het ochtendlicht dat door de bomen prikte was geweldig om te zien. Het op beeld vastleggen bleek een lastiger projectje.




En overal is er met rotsblokken gestrooid in dit bos. 



De berken waren helaas nog lang niet geel. Voor die mooie gouden kleur in de bladeren was ik te vroeg in het seizoen. Een mooie reden om later nog ooit terug te komen.



Via via mocht ik een nacht doorbrengen in een hutje op de hoogvlakte. Een simpel houten hutje zonder stromend water of elektra. Het enige echte stromende water was een beekje dat 10 meter van het hutje af stroomde. Dat zelfde beekje moest je ook via twee losliggende planken oversteken om bij het toilet te komen. Een mooi woord voor een schuurtje waarbinnen een hoekje was met een plank en een rond gat daar in. Stel je eens voor dat je hier midden in de nacht naar toe moet?  Toch maar een zaklamp klaarleggen.



De volgende ochtend kwam alles bijeen. De wolken werkten mee en ook de zon liet zich zien. Dat werd later in de week wel anders.



Dezelfde zonsopkomst vanaf een ander punt gefotografeerd. Zo weinig tijd en dan zoveel om te fotograferen, ga er maar aan staan. Je moet ook niet vergeten om te genieten van wat je ziet. Naast het fotograferen probeer ik het moment ook heel bewust mee te maken. Het was een top ochtend en de vakantie kon al niet meer stuk.

6 opmerkingen:

cobie en bas van Es zei

Wat een geluksvogel ben jij .

Jeany zei

Geweldig Jowan, dat is echt een top vakantie geweest. Noorwegen is ook een fantastich land. Je foto's zijn echt helemaal geweldig.

Jan Jaap Kanis zei

Mooi, dat strijklicht over die bosbodem! En prachtige landschappen verder, ik zou er zo naar toe willen!

Loes Belovics zei

Ohh wat een prachtig land!
En wat een avontuur zeg, daar in die berghut, maar wat adembenemend mooi.
De laatste twee foto's zijn werelds, maar nr 7 vind ik de allermooiste, ik kan er uren naar kijken.
Je macro is trouwens ook knap gemaakt.
Fraaie serie Jowan, complimenten.

Groet
Loes

Ellen Denkers zei

Wat een geluk dat je familie in Noorwegen hebt en nog eens terug kunt gaan. Snap het helemaal dat je vakantie niet meer stuk kon, geweldige landschappen en natuur. Fijn dat ik ook mee kon genieten door je mooie foto's

Corrie zei

Schitterende platen, Jowan. Wat een kleurenpracht.
hartelijke groet, Corrie