maandag 1 december 2014

Het doek valt voor de herfstkleuren - falling leaves

Er bestond een grote kans dat het een mistige ochtend zou worden bij de Oisterwijkse vennen en plassen. Dus in alle vroegte vertrokken om de sfeerbeelden van een mistig herfstlandschap vast te leggen. 
Ondanks eerdere bezoekjes zat het meteen tegen want ik liep de verkeerde kant op. Het was best wel donker , kan ik als excuus opvoeren. Er was toen nog geen kip te bekennen. Dat veranderde al snel op deze zondagochtend. Sneller dan ik hoopte en wilde.

In de lucht was een zeer lichte mist te zien. Teveel wolken om de zon door te laten en te weinig mist om sfeer in het gebied te maken.
Dat maakt fotografie al een knap stuk lastiger. Tenminste, de sfeerbeelden die ik in mijn hoofd had. 
Het nieuwe deel van de route beviel me absoluut niet en ik zwichtte daarom al om 09:00 uur voor koffie met apfelstrudel bij Boshuis venkraai, buiten op het terras in de kou. Gelukkig was ik goed ingepakt en was de apfelstrudel geurend warm.


Na een heerlijk kopje koffie en dito strudeltje ging ik op pad naar bekendere terreinen en daar werd ik al een heel stukje vrolijker van.


En ineens kwam ik uit bij een groep beukenbomen die me meteen aanstonden. Hier moest een foto in zitten. Na eerst op de standaard toer bezig te zijn geweest ontstond geleidelijk iets spannenders voor de lens. En zo creeerde ik het gevoel van vallende bladeren en het wegvloeien van de laatste herfstkleuren.


On a dull grey morning without fog or sunshine, I wandered through the area of the Oisterwijk fens. An area that is superb for foggy pictures in autumn. Except today!
With the sun also absent it was hard to create the pictures that I had in mind. That, put with the fact that I walked into the wrong direction was an excuse to get a cup of coffee in an establishment in the middle of the forest.
It was only 9:00 a.m at that time.
In the second part of the morning I went to more familiar grounds and found a group of beech trees that attracted my attention. Starting out with regular photography, I gradually started experimenting with the images that appeared in front of my lense. This way creating the illusion of falling leaves in autumn.

7 opmerkingen:

Loes Belovics zei

De eerste had ik al gezien, fantastisch, heel inspirerend, en voor mij de topper van de serie.
De tweede foto vind ik de minste, die kijkt niet echt lekker weg.
Nummer 4 is ook favo.



Groeten
Loes

bas zei

bijzonder mooi.

Ellen Denkers-Hartman zei

Foto 1 en 4 zijn mijn favorieten maar wat leuk om bladeren eens in een ander perspectief te zien. Leuk gevonden.

Gonnie van de Schans zei

Originele beelden Jowan, nr 1 en 4 vind ik mooi. Bij 2 mis ik scherpte en bij 3 is de verdeling in het beeld minder.
Alsof je ze drijvend in het water hebt gefotografeerd.
Groeten, Gonnie

Annemarie Kesseling zei

Een bijzondere weergave van de herfst, ik vind het gedurfd en origineel. Groeten Annemarie

Ghita Pluijmaekers zei

Leuke creatieve herfstserie, de kleur is inmiddels wel een beetje weg uit de natuur, jij brengt me zo wel op ideetjes voor het volgende jaar.
groetjes Ghita

advanduren zei

Ik kan me in de mening van mijn voorgangers wel vinden Jowan. Nr. 1 en 4 zijn ware schilderijtjes, bij nr. 3 vind ik de compositie wat minder en bij 2 zou ik de oranje kleur wat meer aangezet hebben. Maar mooie creatieve uiting.

Groeten,
Ad