zondag 4 januari 2015

Heerendonk


Een van de gebieden die op de gevarenlijst staan ,vanwege "de ruit rondom Eindhoven" is Heerendonk - Breugelse Beemden. Een typisch brabants landschapje met kleine weilandjes omringd door broekbosjes. Dit gebied is ingeklemd tussen Nederwetten  en het Wilhelminakanaal.

De ochtendvorst heeft voor een dun laagje rijp gezorgd. Daardoor krijgen de bladeren een mooi wit randje. Toen ik deze uitloper van een bramenstruik zag wist ik dat er een foto in moest zitten. Er is geen minituinieren aan te pas gekomen, alleen even door de zoeker gekaderd hoe het geheel het beste tot zijn recht zou komen.



Een sprookjesachtige tunnel met licht aan het uiteinde kwam op mijn route. Na enkele foto's gemaakt te hebben kreeg ik bezoek dat mijn beeld inliep. Maar in dit geval maakt dat de foto alleen maar beter.




In een tractorspoor was het ondiepe laagje water bevroren en had het ijs erg mooie vormen aangenomen. Zo heb je erg weinig nodig om toch nog een beetje een winterse sfeer weer te geven.

De tocht ging verder en ik struinde over de akkers en was op een gegeven moment het pad kwijt. Dus hier en daar over prikkeldraad manoevreren, dan helpt het als je lang bent zoals ik. Echter bij een van mijn acties verdween de grond onder mijn voeten want onder het riet zakte ik in een plas en mijn onderbeen zoog zich vast in de modder. Een toekomstig veenlijk in wording. Gelukkig kon ik met mijn statief als steun weer uit de zuigende moddermassa komen en heb de rest van de route met soppende schoenen en koude voeten verder gelopen. Een overheerlijke slootgeur had inmiddels bezit genomen van mijn broek. Eind goed al goed en ik heb mijn fotografietocht daarna weer doorgezet.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

One of the area's that is threatened to be used for a new road is "Heerendonk - Breugelse beemden". A small,  typical dutch-Noord Brabant style landscape, with swamp forest and meadows combined. Situated between Nederwetten and the canal. The night frost created a thin white edge on the leaves and I just had to stop with this composition of blackberry leaves.
A little further down the road I saw a tunnel of light in the woods with a fairytale kind of atmosphere. A lady was walking her dog through this lane and that created the necessary interest in the picture. Now and then I passed a shallow puddle of water which was frozen during the night. This one had beautiful lines and structures.

The tour continued and sometimes I had to cross barbwired fences. It helps when you are tall, as I am, to cross those obstacles. So, while finding my way back , I walked over some reed on the ground. Suddenly my lower legs disappeared through the reed and I stepped in a hidden waterway. My shoes where sucked into the mud and I was underway in becoming a bog body. With the tripod as a tool I could raise myself out of the smelly substance. The remainder of the tour was accompanied with a squelching sound from my shoes. It was time to take my cold and stinking legs home.

5 opmerkingen:

bas zei

Ha Jowan z,on echte slootgeur daar moet je heel zuinig op zijn ,die worden zeldzaam.wat een pracht verhaal en mooi gebied.

Loes Belovics zei

Oei wat een hachelijk avontuur. Maar het is gelukkig weer goed afgelopen, en die slootgeur zal inmiddels ook wel weg zijn.
Het ijs in het tractorspoor is prachtig, wat een mooie lijnen en structuren.

Groet
Loes

advanduren zei

Leuk verhaal Jowan, maar goed dat je lang bent anders was je misschien echt een veenlijk geworden. De ijsvorming in het tractorspoor is een mooie abstracte plaat met mooie beeldlijnen.

Groeten,
Ad

Gonnie van de Schans zei

Een heerlijke ochtend met een hachelijk avontuur. Mooi doorkijkje en ook ijstructuur doet het goed.
Hopelijk binnenkort nieuwe kansen.
Groeten, Gonnie

Robert Wagter zei

Hoi Jowan,

Knap gezien die onderwerpen van je foto's. Je moet er toch maar op letten.

Groeten,
Robert