zondag 26 april 2015

Fuutjes



De laatste tijd ben ik zoveel met macro en landschap bezig dat ik bijna zou vergeten dat de hobby fotografie ooit is ontstaan uit het digiscoopen van vogels. Voor wie niet weet wat dat is: Met een camera foto's maken door een telescoop. In mijn geval was dat toen een kleine nikon coolpix 4500 met maar liefst 4 megapixels. Het was een moeizame hobby, meestal was de vogel al gevlogen voordat ik de eerste foto kon maken. Toch bleef ik maar doorgaan totdat ik voor mijn gevoel het optimale uit de camera en telescoop had gehaald.
Behoefte aan een ander type camera ontstond langzaam aan en besloot ik een bridgecamera te kopen vanwege het grote zoombereik in een compacte behuizing tegen een acceptabele investering. Maar opnieuw liep ik tegen de beperkingen aan van de camera. Tijdens een cursus fotografie kreeg ik het natuurfotovirus definitief te pakken en wilde veel meer dan alleen vogels fotograferen. Vooral macro had mijn interesse gekregen. Die prachtige kleine scherptediepte die ik zo mooi vind in macro lukte me op geen enkele manier met de bridgecamera. En zo vergaarde ik, beetje bij beetje, kennis van fotografie.


Toen de Nikon D90 op de markt kwam besloot ik over te gaan op een digitale reflexcamera. Geleidelijk aan verdrong macrofotografie de vogels van de eerste plaats. Terwijl landschappen ook een grotere plek begonnen in te nemen in de database.
Vogels vind ik nog steeds fascinerend mooie dieren. Toen ik vandaag naar huis reed zag ik een paartje futen op het kanaal zwemmen en besloot te stoppen voor deze prachtige vogels. De weerspiegeling van de fabrieken geeft een aparte spanning in het beeld die ik wel mooi vind op een aparte manier.


Om tenslotte toch af te sluiten met een klassiek portretje. De foto is genomen van een hoog standpunt, iets wat ik normaal gesproken probeer te vermijden. Fotografieregels zijn er om van af te wijken. En in dit geval past het standpunt wel bij het statieportret. Een paring van het paar futen hing in de lucht maar zover is het niet gekomen. Het licht werd slechter en slechter dus wilde ik daar niet langer op wachten. Voor deze foto's moest de iso al naar 800. 

Natuurfotografie is een breed begrip en daar wil ik voorlopig nog geen keuze in maken. Vandaar deze ode aan de fuut. Een onderwerp waar het ooit allemaal mee begon.

1 opmerking:

Roos zei

Mooi die futen! Keuzes maken het blijft een dilemma. Mij boeit de natuur op alle vlakken en het gaat mij om het waarnemen en registreren om te trachten daar mooie foto's van te maken onderwijl leren hoe dit te doen. Het blijft een leerproces en een lange weg te gaan.
Groeten,
Roos