zondag 3 mei 2015

Koningsdag


27 april. Koningsdag 2015.
Wat te doen op koningsdag als je helemaal niets hebt met de vele vrijmarkten en evenementen?

Al jaren lees en zie ik van alles over het Hallerbos voorbij komen op internet. Een prachtig bos moet dat zijn met tapijten van bloeiende boshyacinten onder een frisgroen beuken bladerdek. Zelf heb ik het nog nooit mogen aanschouwen terwijl het op 2 uur rijden van me vandaan ligt. Een vrij makkelijk te overbruggen afstand. Laat ik dan maar eens een scoutingstrip naar het Hallerbos ondernemen, dacht ik. Juist op koningsdag omdat de meeste belgen op maandag moeten werken en ik hoopte dat veel nederlanders de drukte van de vrijmarkten wel zouden opzoeken.

Het was trouwens al een beetje laat in het seizoen voor het Hallerbos. Een a twee weken eerder was beter geweest. Veel boshyacinten hadden hun beste tijd al gehad. Op landschapsfoto's is dat niet te zien, een groot blauw tapijt was er uitgerold over de bosgrond. Voor macro opnames vond ik het echter niet zo geschikt meer. Dat maakte de beleving niet minder want ook dan is het een fantastische plek voor een boswandeling.



Samen met een andere natuurfotograaf, waarmee ik op stap was, liep ik die dag door het bos en we genoten van het uitzicht en het mooie weer. Nu snap ik die verwondering over het Hallerbos. Het is moeilijk om in een enkele foto de essentie van pracht van het bos neer te zetten.



Niet alleen het blauw van de boshyacinten is prachtig. Ook de vele beukenbomen met hun helder frisse groen is genieten. 


Er waren fotografen genoeg in het bos en de parkeerplaatsen ook goed bezet. Toch was het mogelijk om relatief rustige plekjes op te zoeken. Tot de zon helemaal onder was en er geen licht meer doordrong door het bladerdek ben ik in het bos gebleven. Vooral even na de zonsondergang komen de diepe blauwe kleuren nog extra goed bij je binnen.
Een magische plek waar ik zeker nog eens naar terug ga.

3 opmerkingen:

Roos zei

Jowan, wat heb je het bos met de boshyacinten mooi vast kunnen leggen. Ik moet er ook nog eens naar toe. Volgend jaar misschien.
Groeten,
Roos

waldlaeufer68 zei

eine tolle farbenpracht, sowas sieht man hier in Deutschland nicht viel. Durch Forstarbeiten sehen die Wälder hier nicht mehr so schön aus. Solche Stellen muss man suchen
Grüsse Frank

Ellen Denkers-Hartman zei

Prachtig Jowan, ook nog een wens van mij er nog eens heen te gaan, misschien volgend jaar met jou mee ;) foto 1 is prachtig met die zonnestralen en foto 3 met dat jong boompje met helder blad is ook niet te versmaden.